Isnin, 28 April 2014

Cerita Hantu - Mak orang ni tak tidur lagi!!

Suatu masa dahulu,pd zaman pendudukan tentera Jepun ditanah Melayu..tinggallah sepasang suami isteri bersama dengan sorang anak perempuan mereka Yanti yg baru berumur 5 tahun.Walaupun mereka hidup dlm penuh kemiskinan,namun begitu mereka kelihatan sungguh bahagia sekali.

Tidak jauh dari tempat tinggal mereka,ada sebuah bangunan terbiar yg dahulunya merupakan ibupejabat tentera british ditanah melayu.Walaupun nampak terbiar,Yanti sangat gemar bermain sembunyi2 bersama dengan rakannya yg lain.Kadang2 Yanti akan meminta emaknya untuk turut serta bermain bersama mereka.Mak jom la kita main sembunyi2"kata Yanti kepada emaknya sambil memaut dan bergayut2 dipaha emaknya.Emaknya hanya tersenyum sahaja dgn kerenah anaknya Yanti.Ha dapat!Mak!kita dpt tangkap orang ni..jom lah kejar".kata Yanti kpd emaknya,bila saja dia dapat menangkap salah sorang drp rakannya.Dan emaknya akan terburu2 mengejar budak yg ditangkap oleh anaknya itu.Mcm tu la khidupan mereka seharian..

Namun pd satu hari,tentera Jepun mendapat tahu ada satu kumpulan gerila sedang bersembunyi dibangunan terbiar tempat Yanti dan rakan2nya bermain.Untuk mengelakkan kumpulan gerila drp menggunakan bangunan tersebut sebagai tmpt persembunyian mereka..tentera Jepun telah diarahkan utk membakar seluruh bangunan tersebut.Lebih malang lagi,semasa tentera jepun membakar bangunan tersebut..yanti dan ibunya masih lagi berada didlm bangunan..dan dlm ketakutan.Mereka berdua telah terkorban dlm kebakar yg diakibatkan oleh kecuaian tentera Jepun itu sendiri.

Setelah 56 tahun Malaysia merdeka,bangunan terbiar itu telah berjaya dibaik pulih dan dijadikan sebagai asrama lelaki.Roslan merupakan sorang pelajar baru yg berasal dari Sarawak dan telah ditempatkan kebilik B207.Setibanya dia disana,dia berkenalan dengan 3 org roomatenya iaitu Kudin,Ramly dan juga Hasim.Pd mlm pertamanya Roslan akan memerhatikan gelagat Kudin ,Ramly dan Hasim spt org yg tergesa2 utk mandi serta mencuci pakaian.Bila mereka selesai sahaja mandi,Roslan pun bertanya perihal 'kegesaan' mereka.Kudin merupakan sorang pelajar senior antara mereka bertiga dan dia lebih arif tentang kehidupan hostel tempat mereka tinggal.

Kalau ko nak tau,semua budak2 kat sini akan mandi,cuci pakaian ,kencing ke hapa ke sebelum jam 11mlm."terang Kudin bersungguh2.Eh!kenapa pula tak boleh mandi lepas jam 11mlm?"kata Roslan meminta kepastian."Boleh tu mmg boleh,tapi ko kena beranila"jawab Kudin.Berani??kata Roslan.Yala berani dan kuat semangat"kata Kudin lagi.Pernah dah terjadi,ada sorang senior ni..tak tahan nak pegi ketandas..waktu tu jam tepat2 pd pukul 11mlm.Bila dia nak kluar dr pintu bilik je..dia terdengar bunyi suara budak perempuan"Mak,orang ni tak tidur lagi"sambung Kudin balik."Lepas tu apa jadi"ujar Ramly."Senior tu terus pengsan apabila ternampak wajah wanita yg rentung seperti terbakar."sambung Kudin balik.Jadi kalau tak nak 'terjumpa' dgn wanita dan anaknya itu,kalau ko nak guna tandas tu..cepat2 la sebelum pukul 11mlm"jelas Kudin.Roslan,Ramly dan hasim mengangguk tanda bersetuju.

Pada mlm berikutnya,mereka berempat akan mandi dan cuci pakaian sepuas2nya sebelum pukul 11mlm.Namun begitu,pada mlm itu perut Roslan memulas2 spt ada yg tidak kena.Dia melihat jam ditangan..jam mennunjukkan hampir pukul 11mlm.Ah!tidak boleh jadi ni"kata hati Roslan.Dia pun melihat Ramly dan Hasim yg sedang tidur dgn nyenyaknya.takkan aku nak bangunkan mereka pula"kata Roslan lagi.Baik aku bangunkan Kudin"fikir Roslan.Bila dia nak bangun tuk bangunkan Kudin,dia ternampak satu susuk tubuh sedang berdiri didepan pintu.Hish sapa pula yg tercegat kat pintu tu"kata Roslan.Bila diamati lma2,baru dia sedar susuk tubuh itu kepunyaan sorang perempuan.

Ha hantu perempuan!!"jerit hati Roslan.Dia terus baring semula dan menutup mukanya dengan kain selimut.Dia dpt mendengar dgn jelas spt ada benda yg diseret berjalan ddlm bilik mereka.Makin lama bunyi itu semakin jelas.Roslan cuba tuk membaca semula ayat2 al-quran yg dihafalnya untuk mengembalihkan semangatnya semula.Tetapi semua cubaannya sia2,kerna rupa2nya dia mmg tidak menghafal satu apa pun ayat2 al-quran.30 minit tlh berlalu,dia dpt mrasakan katilnya bergoyang spt ada benda yg sedang naik dia atas katilnya.Dia dpt merasakan kakinya spt dipegang oleh sepasang tangan yg kecil.Bila dia buat tidak tau..kakinya digoncang2kan dan terhulur kluar sdkit dr katil.Hish sapa pula pegang kaki aku ni.Dia pun membuka sedikit kain selimutnya dan ternampak..lembaga sorang budak perempuan memaut dan bergayut2 dikakinya.Dia dpt menghidu dgn jelas bau hangit spt bau rentung.

Mak!sini-sini orang ni tak tidur lagi"kata budak perempuan itu.Dgn sepantas kilat lembaga perempuan telah berada didepannya dan merenung Roslan spt hendak membahamnya.
Keesokan harinya Kudin,Ramly dan Hasim telah menjumpai Roslan yg sedang duduk ditepi katil dengan mulut yg berbuih spt orang yg hilang akal.

Sehingga sekarang roh wanita dan anak perempuannya masih lagi merayau2 dihostel tersebut.Dan jgn terkejut bila tepat jam 11mlm..korang akan mendengar "Mak!Orang ni tak tidur lagi..dia sedang baca cerita ni"........ 


Sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan