Rabu, 23 April 2014

Kisah Seram - Pengalaman-Pengalaman Orang kampung

 

Dunia Seram - Untuk pengetahuan org kampungku.. ,hantu tu bukan sahaja menjelma dihadapan keluarga si mati,malah juga menunjukkan diri nya yg mengerikan tu kepada penduduk kampung..
baru aku percaya selama ni yg org dok kata,kalau benda yg dibela tu xda siapa2 nak sambung jadi tuan,maka benda tu akan mla mengacau penduduk2 kampung..sedih aku dengan org yg membela tu..dahla roh masih terawang2,org kampung pulak dok mengata..orang mati meninggalkan nama,tp dia meninggalan saka..subhanAllah..

sedang dalam rumah diserang oleh pocong yg muncul xkira masa, diluar rumah katanya selalu nampak perempuan berbaju putih dengan rambut menggerbang dekat bawah pokok depan pagar rumah mangsa..bayangkanlah,orang kampung yg lalu lalang dekat situ disapa dengan kehadiran penunggu yg masih mencari mangsa untuk menjadi tuannya...


menurut mak kawan aku juga, bukan setakat di bawah pokok, malah cucunya dan orang kampung sering nampak perempuan dgn rambut yg menggerbang tu menari2 di atas bumbung sambil melambai2 ke arah orang yg melihatnya seolah2 mengajak menari bersama2...
aga sosial juga saka ni aku rasa...
mau x lari kalo nampak bnd camtu,siap lambai2..confirm menyeringai punya kat kita x??emmmm...

pernah juga cucunya melaporkan dia nampak neneknya sedang makan di dapur..mcm cerita roh lapar,so balik rumah makan..aku dapat bygkan macam mana 'nenek' dia tu makan..mesti pengsan aku rasa kalau aku yg menyaksikanya..hakikatnya,orang yg sudah meninggal xkan berasa lapar..itu semua hanyalah jin dan syaitan yg mahu menyesatkan..

pernah juga satu ketika..allahyarham ada meninggalkan sebuah kebun durian..
maka,anak cucu yg nak makan durian ni pon pergilah ke kebun tu untuk pungut durian2 tu.
waktu dorang pergi kebun tu adalah di siang hari..
dok tengah syok kutip2 durian,tetiba adalah sorang hamba Allah ni menegur.."ooo..ko datang nak curi durian aku er!"..lintang pukang xjejak tanah dah anak cucu dia lari bila tengok2,yg tegur tu rupanya Allahyarham neneknya sendiri..
sebenarnya,tu saka neneknya..saka ni kan tujuan di bela pon untuk menjaga harta dan keselamatan tuannya sampai tuan dia mati..tp,saka tu xboleh selamatan si tuan yg membela tu dr Azab Allah pon...

lepas ni kalo ada sesapa yg nak g mengtip buah2an ke,tanya dulu tuan punya tu ada saka x..takut karang,korang dihantui oleh sakanya..
manalah tau..ngah dok makan durian sensorang,ada yg sedawa kuat2..rupa2nya ada yg dok menumpang makan sekali..

syok2 hantu2 tu dok mengacau kaum kerabat si mati..kacau di siang hari,apetah lagi di malam hari...
hidup keluarga tu macam xtentu arah..asyik kena kacau saja...orang2 kampung pun jangan kata nak tolong,nak jenguk rumah tu pon xda siapa2 yg berani...

pernah sekali tu, sedara mana entah tengah dok lepak2 atas katil..
tetiba jek rasa ada sesuatu dekat bawah katil..
so,dia pon menjengahlah ke sisi katil tu...
korang tau apa yg dia nampak??
jeng..jeng..jeng..(perkara yg menghantui aku bila tidur atas katil)
dia nampak benda bergolek2 masuk bawah katil tu!
benda tu pulak ada bunjut macam kain terikat kat hujungnya..
korang paham2 sendiri lah apa benda tu..
huhuhu..
abg pocong la nak teman tido...huuuuuuu

sampai sekarang ni,bila aku tido dekat hujung katil,aku selalu jek nak tengok bawah..
perasaan macam ada jek benda2 tu..
penakutlah katakan..
even bantal peluk yg panjang tu pon menakutkan aku..
perasaan aku macam bantal peluk tu berubah jd pocong

berbalik pada kisah td,kaum kerabat si mati tu pon pergilah berubat..
n kata orang yg mengubat tu,sebenarnya masa hantar jenazah nenek mereka ke kuburan,mereka ada melepasi rumah yg mereka duduk tu..so,bomoh tu kata, "benda" nenek dia tu singgah dekat rumah tu..
sebab itulah kaumkerabat yg duduk rumah tu selalu kena kacau..
aku xtawlah macam mana kaum kerabat dia buang benda2 tu..
tp, rumah yg dulu adalah rumah papan..
sekarang ni,dorang dah robohkan,bina rumah batu...
katanya dah xda gangguan lg...
sekarang aku dengar rumah tu letriknya kena potong..rumah memang besar giler,aku xdapat bayangkan waktu malam kalau pocong tu datang kacau lg...
apa pon..jgn kita biarkan mereka menyesatkan kita...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan